niedziela, 8 czerwca 2014

Słowniczek pojęć hotelarskich- na pewno się przyda!!




POJĘCIE

WYJAŚNIENIE

1.         

AB - American Breakfast

śniadanie obejmujące kawę lub herbatę, wędliny, jajka. sery. sok. Tosty (odpowiednik Bed and Board).

2.         
All Inclusive - (AI lub AL)
forma świadczeń oferowanych przez hotel turyście, w skład których wchodzą: nocleg i całodzienne wyżywienie oraz (bez dodatkowej opłaty) inne usługi, takie
 jak: napoje, przekąski, rozrywka, rekreacja itp., które są świadczone w danym hotelu.

3.         
Allotment
Rodzaj umowy miedzy hotelem a touroperatorem, określający prawo służące partnerowi hotelu, do określonej ilości pokoi bez względu na stopień obłożenia miejsc hotelowych.

4.         
Alberologia
Nauka o hotelarstwie

5.         
American Express
karta kredytowa w trzech typach: zielona, złota, platynowa: charakterystyczna cechą tych kart jest symbol firmy -głowa rycerza rzymskiego

6.         
Antropometria
Dział antropologii traktujący o wymiarach ludzkiego ciała i proporcjach zachodzących  między nimi.

7.         
AP- American Plan lub FAP - Full American Plan
taryfa hotelowa, obejmująca cenę pokoju wraz z wkalkulowanym śniadaniem i dwoma posiłkami (odpowiednik Voll Pension - Full Board FB)

8.         
Apartament
kilkupokojowa jednostka mieszkalna składająca się z: salonu o powierzchni minimum 30 m2, sypialni z łazienką, części wejściowej pomocniczej z wydzielonym dodatkowo w.h.s., aneksem barowym, połączeniem z sąsiadującą j.m. itp. Apartament winien być obligatoryjnie w hotelu ***** (pięć gwiazdek).

9.         
Aparthotel
Obiekty o przedłużonym okresie pobytu, inaczej hotele typu extended stay, goście pozostają w tym hotelu minimum pięć kolejnych nocy

10.      
Baza noclegowa
Obiekt noclegowy, który oferuje podróżnemu w pokoju lub innym pomieszczeniu, przy czym liczba oferowanych miejsc musi być większa niż pewne określone minimum, a ponadto nie chodzi o zakwaterowanie pojedynczej rodziny; wszystkie miejsca w obiekcie muszą podlegać jednolitemu zarządowi na zasadach komercyjnych, nawet jeśli nie ma on charakteru dochodowego. Poszczególne kraje określają co oznacza zwrot „minimum” dla liczby miejsc.

11.      
Balneologia
Kompleksowe działanie na cały organizm – rodzaj lecznictwa stosowany w sanatoriach

12.      
Bed and Breakfast (B/B)
produkt oferowany gościom hotelowym, składający się z noclegu i śniadania, sprzedawany  za zryczałtowaną cenę.

13.      
Bermuda Plan
taryfa hotelowa obejmująca pokój i śniadanie angielskie.

14.      
Brunch
Br(eakfast) + (l)unch posiłek podawany w porze między śniadaniem i lunchem, zastępujący oba te posiłki.

15.      
Butique
Luksusowe kameralne hotele, dostosowane do potrzeb indywidualnych gościa.

16.      
Cash
płatności gotówkowe.

17.      
Catering
sposób przygotowania posiłków (obiadów, dań na ciepło i zimno, napojów) zgodnie z ofertą firmy i specyfiką zgłoszonego przez klientów zamówienia, dostarczenie
 zamówienia na miejsce wraz z obsługą kelnerską: w praktyce wyróżniamy: catering socjalny - zajmujący się świadczeniem usług żywieniowych w miejscach
-           pracy, szkołach itp.,  
-          catering komercyjny - wyspecjalizowany w organizacji i obsłudze bankietów,
-          imprez okolicznościowych, koktajli itp.

18.      
CB - Continental breakfast
obejmuje cenę pokoju wraz z wkalkulowanym śniadaniem kontynentalnym (bez soków i owoców).

19.      
Check - In
procedura przyjęcia gościa do hotelu (rejestracja, meldowanie itp.).

20.      
Check - Out
procedura wymeldowania związana z opuszczeniem hotelu przez gościa.

21.      
Credit
świadczenie kredytowane.

22.      
Czarter
Rodzaj umowy między hotelem a touroperatorem; zamówienie miejsc noclegowych z gwarantowanym ich wykorzystaniem (bez możliwości rezygnacji lub zwrotu).


23.      
Depozyt gwarancyjny
Patrz. rezerwacja wstępna

24.      
Depozyt hotelowy
Sejf znajduje się na recepcji lub w pokoju hotelowym, do którego goście hotelowi mogą składać wartościowe dla nich przedmioty na czas ich pobytu w obiekcie

25.      
Doba hotelowa
Najmniejsza jednostka czasu w Polsce, na jaka można wynająć pokój lub miejsce Noclegowe

26.      
domy wycieczkowe
obiekty posiadające co najmniej 30 miejsc noclegowych, świadczące podstawowy zakres usług i przystosowane do samoobsługi gościom.

27.      
Dostawka
Składane i ruchome łóżko, kiedy jest złożone może być przesuwane na rolkach i  wykorzystywane jako mebel, w którym zagłówek przekształcony jest w poziomą
Powierzchnię

28.      
Dumping
Celowe obniżenie cen przez producenta towarów lub usług, często poniżej kosztów, w celu wyparcia z rynku konkurencji.


29.      
Empatia (gr. empatheia)
Współodczuwanie, umiejętność wczuwania się w położenie innej osoby, uczuciowe identyfikowanie się z kimś.

30.      
EP - European Plan
taryfy hotelowe obejmujące tylko cenę za pokój.

31.      
EUROCARD/ MASTERCARD
karta płatnicza wystawiona przez organizację bankową skupiającą około 8 tysięcy banków: aktualnie używa ją około 500 mln: charakterystyczną cechą karty jest hologram
 przedstawiający dwie półkule nakładające się z napisem MasterCard.

32.      
Ergonomia
Dyscyplina naukowa zajmująca się dostosowaniem pracy do możliwości psychofizycznych człowieka.

33.      
Estetyka (gr.)
Czyli spostrzegane jako zmysłowe i piękne. Jest to wrażliwość na piękno. W hotelarstie to dbałość o elegancję, schludny wygląd pracowników i pomieszczeń całego obiektu.

34.      
Etyka
Pochodzi z greckiego słowa ethikos (zwyczajowy, moralny, od ethos – obyczaj) i oznacza ogół norm i wartości uznanych w danej zbiorowości za właściwe, takie, które powinny
kierować ludzkim postępowaniem. Synonim moralności.

35.      
Etyka zawodowa
Normy postępowania osób wykonujących określony zawód, wynikające z obowiązującego prawa, norm moralnych, oraz ze specyfiki tego  zawodu (etyka hotelarza, nauczyciela, lekarza, prawnika

36.      
Etykieta
Ustalony zwyczajowo porządek i normy zachowania obowiązujące podczas ważnych, oficjalnych uroczystości np. spotkania przywódców państw, dyplomatów.

37.      
Fair play (ang.)
Honorowa, uczciwa gra, szlachetne zachowanie w stosunku do innych.

38.      
Fair Shave
(potencjalny udział w rynku) - oznacza udział liczby pokoi w danym hotelu do liczby pokoi we wszystkich hotelach konkurencyjnych łącznie z analizowanym, zlokalizowanym
 na tym samym rynku geograficznym (konkurencyjnym).

39.      
Franchising (czyt. frenczajzing)
Forma porozumienia między dwoma przedsiębiorstwami polegająca na tym, że jeden podmiot (franczyzodawca) udziela w zamian za określoną opłatę drugiemu podmiotowi
(franczyzobiorcy) zezwolenia na sprzedaż towarów lub usług pod jego znakiem firmowym.

40.      
Frekwencja hotelowa
stopień wykorzystania zdolności eksploatacyjnej hotelu: obliczana jest jako relacja procentowa liczby sprzedanych pokoi do zdolności eksploatacyjnej hotelu będącej
ilorazem liczby pokoi i dni eksploatacji w danym okresie.

41.      
Full Board - FB lub VP
forma świadczenia oferowanego turyście, w skład którego wchodzi nocleg oraz 3 posiłki dziennie (śniadanie, obiad, kolacja).

42.      
Genius loci (łac.)
Duch miejsca; atmosfera; sposób myślenia, działania, właściwy danej instytucji.

43.      
Gościnność
Zespół zachowań, charakterystyczny dla określonego kręgu geograficznego, kulturowego  i społecznego – nakierowany na zaspokojenie podstawowych potrzeb: snu, głodu,
pragnienia- innych osób (tu: podróżnych, gości, klientów)- zgodnie z wyuczonymi i stale kształtowanymi wzorcami

44.      
Gość hotelowy
Mieszkaniec hotelu, wynajmujący pokój i dokonujący tam niezbędnych czynności związanych z wypoczynkiem nocnym i dziennym, pracą, rekreacją, zaspokojeniem
potrzeb z dziedziny estetyki, higieny i kosmetyki, przechowywania odzieży i innych przedmiotów osobistego użytku, spożywania posiłków, odbywania konferencji,
przyjmowania wizyt

45.      
Każda osoba zatrzymująca się w hotelu, która bądź już zawarła umowę hotelową, bądź wniosła rzeczy, co pozwala domniemywać, że zamierza zawrzeć umowę z hotelem.
Gościem hotelowym także jest osoba, która została zakwaterowana na podstawie obowiązku publicznego, np.  na mocy decyzji organu administracyjnego. Nie jest gościem hotelowym natomiast osoba, której hotelarz świadczy usługi nie w ramach działalności zarobkowej lecz z innych względów (np. członkowie rodziny hotelarza lub jego goście) oraz osoby, które nie korzystają z noclegu a tylko z innych świadczeń hotelu (np. restauracji, urządzeń rekreacyjnych)

46.      
Gość nocujący
Patrz: gość hotelowy

47.      

Half Board - HB

forma świadczenia oferowanego przez hotel turyście, w skład którego wchodzi nocleg oraz 2 posiłki dziennie (śniadanie oraz obiadokolacja): czasami wymiennie stosuje się
skrót: HP.

48.      
Hotel
obiekt posiadający co najmniej 10 pokoi mieszkalnych, świadczący szeroki zakres usług związanych z recepcją i pobytem gości: obiekt taki musi odpowiadać wymogom
kategoryzacyjnym, wynikającym z rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 r. wraz z późniejszymi zmianami 

49.      
Hotel biznesowy
Hotele biznesowe będą to te obiekty, które przyjmują gości/klientów i organizują spotkania wymienione w ramach turystyki biznesowej. Nie każdy hotel będzie jednocześnie
 przyjmującym i organizującym tego typu imprezy. Organizatorami mogą być np. agencje zajmujące się wyszukiwaniem takich miejsc, firmy producenckie, firmy
organizatorskie w miejscach docelowych czy też profesjonalni organizatorzy konferencji. Hotele biznesowe muszą posiadać sale konferencyjne lub też powierzchnie oddzielone
ruchomymi elementami ściennymi oraz pomieszczenia pomocnicze, niezbędne w obsłudze gości/klientów.  Taka różnorodność pozwoli na dowolne przekształcenie sal w miarę
potrzeb gości/klientów i rodzaju imprezy. Obiekty powinny umożliwiać kilka aranżacji układu miejsc siedzących i stojących. Hotel powinien mieć do dyspozycji  jako wyposażenie odpowiedni sprzęt multimedialny.

50.      
Hotel kongresowy
Hotel przygotowany na przyjęcie i obsłużenie dużej grupy osób jednocześnie- od kilku
do kilku tysięcy

51.      
Hotel rezydencki
Patrz: aparthotel

52.      
Hotelarstwo
zbiór hoteli, które mogą występować jako firmy rodzinne, spółki, łańcuchy hotelowe lub zrzeszenia gospodarcze; to działania polegające na udzielaniu gościny w celach zarobko
wych.

53.      
Hotelarz
osoba przygotowana zawodowo do pracy w hotelach i w nich zawodowo czynna, bez względu na zajmowane stanowisko.

54.      
Housekeeping
Patrz: piętrowe węzły porządkowo dyżurne

55.      
Incognito
Nieoficjalnie, tajnie, pod przybranym nazwiskiem.


56.      
ISO – International Organisation for Standarization
Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna, od 1947 roku z siedzibą w Genewie.

57.      
Jakość
Stopień w jakim zestaw naturalnych właściwości spełnia wymagania

58.      
Jakość usług
Można ją określić jako zgodność cech dobra lub usługi  turystycznej z wymaganiami i oczekiwaniami konsumenta płacącego za nią określoną cenę

59.      
Jednostka mieszkalna (j.m.)
To zespół pomieszczeń występujących w części pobytowej, składający się z: pokoju mieszkalnego, przedpokoju, węzła higieniczno – sanitarnego (w.h.s.) i innych
uzupełniających elementów takich jak: balkony, loggie, aneksy kuchenne, jadalnie, sypialnie itp.

60.      
Kantor walutowy
skup i sprzedaż walut na podstawie uzyskanej koncesji, wg cen rynkowych.

61.      
Karta meldunkowa
Rejestracja gościa hotelowego zgodnie z obowiązkiem meldunkowym

62.      
Karta płatnicza
służy do regulowania płatności w sposób bezgotówkowy. Karty dzielą się na:
-          karty kredytowe – bank udziela klientowi kredytu, pozwalając mu na dokonywanie
-          transakcji nawet przy braku środków na rachunku. Termin spłaty odsetek i
-          kredytu jest określony w warunkach umowy zawartej pomiędzy klientem a bankiem,
-          karty debetowe – umożliwiają dokonywanie transakcji do wysokości salda rachunku,
-          karty charge – umożliwiają dokonywanie transakcji, za które płaci się po otrzymania rachunku od banku, w terminie ok. 1 miesiąca. Po przekroczeniu tego terminu bank nalicza odsetki karne.

63.      
Karta pobytowa
Dokument potwierdzający zamieszkanie gościa w hotelu i upoważniająca do korzystania
z określonych usług tego hotelu, umożliwia identyfikację gościa

64.      
Kategoryzacja
czynność polegająca na sprawdzeniu zgodności wniosku złożonego przez właściciela bazy noclegowej  (hotelu, motelu, pensjonatu) ze stanem faktycznym i wymogami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 roku wraz z późniejszymi zmianami przez zespół oceniający wojewody w celu zakwalifikowania obiektu do właściwej kategorii oznaczonej gwiazdkami * do *****.

65.      
Karta menu
odpowiednio przygotowana, usystematyzowana i wydrukowana informacja dotycząca rodzaju świadczonych usług – oferta dań – w lokalu gastronomicznym, sporządzona
w kilku językach obcych wg ustalonego oddzielnie układu rodzajowego potraw, napojów i towarów handlowych (zakąski zimne, dania zimne, zakąski gorące, zupy,
dania z ryb, dania główne, dodatki, sery, desery, napoje).

66.      
Kemping
obiekt strzeżony umożliwiający nocleg w namiotach i przyczepach samochodowych, przyrządzanie posiłków i parkowanie samochodów.

67.      
Klient
Osoba, która dokonuje zakupu dobra lub usługi i która może, ale nie musi być konsumentem

68.      
Klient o statusie gościa hotelowego
Czyli inaczej pozycję mieszkańca hotelu posiada osoba, która nie wynajmuje pokoju
ale korzysta z innych usług, które świadczy obiekt hotelarski np. organizuje szkolenia lub konferencje na terenie hotelu, korzysta z rekreacji

69.      
Konflikt (łac. conflictus – zderzenie)
To antagonizm sprzeczność interesów, poglądów, niezgodność, spór, zatarg.

70.      
Koniec doby hotelowej
Pora, do której najpóźniej goście hotelu powinni opuścić pokój i uregulować rachunek w dniu wyjazdu; zwykle jest to godz. 12.00 w południe (ale niekoniecznie)

71.      
Konkurencja  (łac. concurrentia)
Współzawodnictwo, rywalizacja między podmiotami gospodarczymi stawiającymi sobie podobne cele. Przedsiębiorstwa konkurują ze sobą przede wszystkim ceną,
jakością, asortymentem, warunkami sprzedaży i płatnością, sposobem promocji).

72.      
Konsument
Ostateczny użytkownik dóbr i usług, który może ale nie musi być klientem, tzn. kupującym

73.      
Kontrakt hotelowy
Oznacza dowolny kontrakt, w którego ramach hotelarz wyraża zgodę wobec biura  podróży na zapewnienie usług hotelowych na rzecz podróżnego lub grupy podróżnych,
 którzy są klientami danego biura podróży.

74.      
Kooperacja (łac. cooperation)
Współpraca, współdziałanie ludzi lub przedsiębiorstw w określonym celu.

75.      
Lobby
Przedsionek, kuluary, słowo stosowane czasem na określenie holu hotelowego.


76.      
Logo
Znak firmowy, który służy do identyfikacji produktu i jego producenta i odróżnienia go
od konkurencji.


77.      
Łańcuch hotelowy
Zespół hoteli prowadzący jednolitą politykę ekonomiczną i marketing, utrzymujący jednolity standard i zakres usług, posiadający własny system rezerwacji miejsc noclegowych lub funkcjonujących w przynajmniej jednym ogólnie dostępnym systemie rezerwacji. Hotele wchodzące w skład łańcucha powinny posługiwać się tym samym znakiem
towarowym (logo) i posiadać podobne cechy użytkowe (lokalizacja, architektura, kategoria) oraz funkcjonować wykorzystując określone formy własności, zarządzania
lub koncesji.


78.      
Maid in room
wywieszka, którą pokojowa wywiesza na klamce od strony korytarza: oznacza „pokój w trakcie sprzątania” 

79.      
Marka
Patrz logo.


80.      
Market Penetration
oznacza relację rzeczywistego udziału w rynku do udziału potencjalnego. Jest liczony jako iloraz lub różnica tych dwóch wielkości.

81.      
Miejsce noclegowe
Miejsce przygotowywane dla turysty bez względu na to czy jest zajęte czy tez nie.

82.      
Minibar
zorganizowany w pokoju hotelowym odpłatny samoobsługowy punkt handlowy: lodówka w obudowie meblowej wyposażona w napoje w puszkach i buteleczkach,
miniaturowe buteleczki z napojami alkoholowymi, paluszki i orzeszki słone, itp., a także szkło, serwetki, mieszadełka do koktajli oraz druki serwisowe wraz z cennikami.

83.      
motel
obiekt hotelarski położony przy trasach komunikacyjnych, przystosowany do przyjęcia gości zmotoryzowanych, spełniający wymogi standardowe określone w rozporządzeniu
Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 roku wraz z późniejszymi zmianami.

84.      
Nepotyzm (łac. nepos – bratanek, wnuk)
Nadużycie zajmowanego stanowiska przez faworyzowanie, protegowanie krewnych albo ulubieńców.


85.      
Netykieta (franc. netiquette – etykieta sieciowa)
Reguły redagowania i wysyłania wiadomości za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz korzystania z Internetu, wypowiadania się na forach internetowych etc.


86.      
Nie przeszkadzać
wywieszka na zewnętrznej klamce drzwi (od korytarza) od pokoju hotelowego, wykładana przez gościa zajmującego pokój.

87.      
normy ISO
wzorce określające i definiujące pojęcia z dziedziny jakości wyrobów i usług, posiadające oznaczenia 9000-9004. Norma ISO 9004-2 zawiera wytyczne do zarządzania jakością
 oraz elementy systemu jakości w usługach. 

88.      
Normy moralne
To reguły postępowania oparte na powszechnie akceptowanych wartościach wynikających  z tradycji, kultury, religii. Należą do nich między innymi sprawiedliwość, uczciwość,
lojalność.

89.      
Normy prawne
To reguły postępowania ustanawiane przez kompetentne organy państwa (np. parlament), a ich nieprzestrzeganie grozi określonymi w prawie sankcjami (np. kara grzywny lub pozbawieniem wolności).


90.      
No show
Gość, który dokonał rezerwacji, ale nie pojawił się w hotelu.


91.      
Obiekt hotelarski
To budynek lub zespół budynków, których główną funkcją jest zaspokajanie potrzeb bytowych osób przebywających czasowo poza stałym miejscem zamieszkania.


92.      
Obiekt noclegowy
To nieruchomość służąca stale lub czasowo przyjezdnym do celów noclegowych. Może być ogólnodostępny lub z ograniczoną dostępnością (np. dla pewnych grup).


93.      
Odpowiedzialność hotelu
Odpowiedzialność hotelu dotyczy rzeczy wniesionych przez gościa hotelowego. Jest ona wzmożona i opiera się na zasadzie ryzyka, co oznacza, że odpowiedzialność
jest niezależna od winy. Przybywający do hotelu gość ma prawo oczekiwać, że jego dobra wniesione do zakładu hotelarskiego będą należycie chronione przed kradzieżą,
zniszczeniem, uszkodzeniem czy zgubieniem.

94.      
Odwiedzający hotelowy
Jest to osoba, która nie korzysta z usług noclegowych w hotelu, może korzystać z  niektórych jego usług i produktów ale nie jest płatnikiem.

95.      
Osoba niepełnosprawna w hotelu
Nie traktuj jej inaczej, niż traktujesz inne osoby, ale zapewnij jej odpowiednie warunki techniczne, aby mogła na równi z innymi korzystać z usług hotelowych. Warunki te
regulują odpowiednie przepisy i wymogi kategoryzacyjne.

96.      
Outsourcing (ang. czyt. autsorsing)
Korzystanie z kompleksowych, pobocznych usług, jakie oferują zewnętrzni wykonawcy, dzięki czemu przedsiębiorstwo może skupić się na doskonaleniu i specyfikacji swoich
działalności oszczędzając przy tym czas i pieniądze.

97.      
Overbooking
Zarezerwowanie większej ilości miejsc niż jest w stanie przyjąć hotel, motel czy pensjonat; w praktyce ze względu na specyfikę współpracy hotelu z biurem turystycznym,
termin ten oznacza warunkową rezerwację miejsc w określonym czasie

98.      
PAR - Per Available Room
(na jeden dostępny pokój) - oznacza relację poszczególnych pozycji z rachunku  wyników do liczby pokoi lub zdolności eksploatacyjnej.

99.      
POR - Per Occupied Room
(na jeden dostępny pokój) - oznacza relację poszczególnych pozycji z rachunku wyników do liczby sprzedanych pokoi. np. jako iloraz wyniku operacyjnego i liczby sprzedanych
 pokoi.

100.   
Passat
Gość hotelowy, który korzysta z dowolnych usług i produktów obiektu hotelarskiego z wyjątkiem usług noclegowych.

101.   
Pensjonat
obiekt posiadający co najmniej 7 pokoi, spełniający wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 r. wraz z późniejszymi zmianami, świadczący
całodzienne wyżywienie dla swoich gości.

102.   
Persona non grata
Osoba niemile, niechętnie widziana.

103.   
Pierwsza pomoc
Są to czynności ratownicze nieratujące bezpośrednio życia lecz zapewniające zaopatrzenie urazów, nagłych zachorowań lub asysta poszkodowanym.

104.   
Piętrowy węzeł porządkowo dyżurny
Występuje na każdej kondygnacji pobytowej. W układzie tym wydzielone są specjalne grupy pracownicze zwane służba piętrową.

105.   
Piktogramy
Skróty w formie rysunkowej, stosowane w hotelarstwie i turystyce, przekazujące najważniejsze informacje.

106.   
Pion wielofunkcyjny
Powinien składać się z kilku sal o zróżnicowanej powierzchni, oddzielonych ściankami przesuwanymi lub innymi mobilnymi przegrodami.

107.   
Pokoje gościnne
obiekty obejmujące pokoje przystosowane do przyjmowania gości, stanowiące część obiektu o innej funkcji wiodącej, także świadczące dla gości wybrane usługi
dodatkowe (wyżywienie, wynajem sprzętu itp.).

108.   

Pokój łączony
Pokoje w hotelu  lub w innym budynku sąsiadujące ze sobą i posiadające bezpośrednie połączenie bez konieczności wykorzystania korytarzy, holu lub innego terenu, które
mogą być jednak użytkowane jako całkowicie oddzielnie.

109.   
Pokój przylegający
Pokoje w hotelu  lub w innym budynku przylegające do siebie, ale bez bezpośredniego połączenia.

110.   
Pola biwakowe
Obiekty nie strzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach.

111.   
Poszkodowany
Człowiek, który w wypadku doznał urazów mechanicznych, oparzeń, porażeń prądem lub ran.

112.   
Potencjał usługowy zakładu hotelarskiego
Możliwość zaoferowania przez hotel określonej liczby pokoi w określonym czasie z pełnym wykorzystaniem czynników wytwórczych

113.   
Pozycja boczna ustalona
Pozycja ciała człowieka, w której układa się człowieka nieprzytomnego z zachowanym oddechem i tętnem, zapobiegająca zatkaniu się dróg oddechowych językiem poszkodowanego, krwią czy wymiocinami.

114.   
Rack rate
standardowa, opublikowana cena pokoju hotelowego.

115.   
Ratownik
Osoba udzielająca pomocy przedmedycznej.

116.   
Recepcja
główny punkt kontaktu hotelu z gościem, w którym realizowane są takie zadania jak:
przyjęcie gościa do hotelu oraz sprawowanie nad nim opieki w trakcie jego pobytu
w hotelu: tu gość kieruje swoje prośby, życzenia, pretensje i podziękowania, a także
 reguluje należność za dostarczone usługi.

117.   
Regulamin hotelowy
określa kwestie porządkowe związane z pobytem gościa w hotelu, a także kwestie określające zasady świadczenia usług, takich jak rozpoczęcie i zakończenie doby
hotelowej, przedłużenie rezerwacji itp.

118.   
Resuscytacja
Zabiegi mające na celu przywrócenie do życia osób znajdujących się w stanie śmierci klinicznej (nieprzytomnych, bez oddechu i akcji serca).


119.   
RevPAR
Przychód na jeden dostępny pokój

120.   
Rezerwacja
Pisemny lub ustny wniosek z prośbą o zatrzymanie określonej liczby miejsc noclegowych w określonym czasie podanym przez klienta

121.   
Rezerwacja gwarantowana
Rezerwacja gwarantowana zachowuje ważność do godz. 12.00 dnia następnego. Może być anulowana najpóźniej o godz. 18.00 w dniu planowanego przyjazdu. Brak anulacji w
powyższym terminie i niewykorzystanie miejsc powoduje obciążenie klienta kosztami  pierwszej, niewykorzystanej doby oraz anulowanie rezerwacji.
Udzieloną gwarancją jest płatność przez klienta gotówką, czekiem, kartą kredytową lub voucherem.


122.   
Rezerwacja niegwarantowana
Rezerwacja niegwarantowana zachowuje ważność do godz. 18.00 w dniu zaplanowanego przyjazdu. Hotelarz może wynająć dany pokój po godz. 18.00.

123.   
Rezerwacja wstępna
Związana jest z opłatą za rezerwację (w formie zadatku pieniężnego lub depozytu gwarancyjnego) i stanowi warunek przyjęcia zamówienia. Opłata ta jest odliczona od
ostatecznego rachunku, przy czym nie podlega zwrotowi w przypadku późnego anulowania.

124.   
Room service
dodatkowa usługa świadczona przez gastronomię hotelową; stanowi uzupełnienie działalności restauracji, kawiarni lub coctail-baru; zadaniem podstawowym tej usługi jest
dostarczenie do pokoju zamówionych przez gościa posiłków, zakąsek lub napojów przez personel (room service działa przeważnie przez 24 godziny na dobę).

125.   
Sale wielofunkcyjne
pomieszczenia przystosowane do organizacji imprez: bankiety, przyjęcia, konferencje, seminaria, wystawy, zjazdy, bale itp.

126.   
Savoir – vivre (franc.)
Zasady dobrego wychowania, formy towarzyskie, znajomość tych form.


127.   
Schroniska
obiekty zlokalizowane poza obszarem zabudowanym, przy szlakach turystycznych, świadczące podstawowe usługi dla turystów.

128.   
Sejf hotelowy
urządzenie służące do przechowania należących do gościa hotelowego pieniędzy, papierów wartościowych, cennych przedmiotów, kosztowności itp. Usługa ta wykonywana
 jest przez hotel nieodpłatnie.

129.   
Sieć hoteli
To zespół lub grupa hoteli należących zazwyczaj do określonego właściciela (właścicieli), zlokalizowanych na określonym obszarze.
Sieć mogą tworzyć zarówno systemy, łańcuchy, jak i różne typy hoteli.

130.   
Sieć marketingowa (grupa markowa)
To grupa hoteli dobrowolnie stowarzyszonych, prowadzących wspólna politykę cenową i
 marketingową w celu wymiany doświadczeń.

131.   
Schronisko młodzieżowe
Obiekty przeznaczone do indywidualnej i grupowej turystyki młodzieżowej, dostosowane do samoobsługi klientów.

132.   
Służba parterowa
Część organizacyjna struktury hotelu (recepcja) odpowiedzialna za zameldowanie, opiekę nad gościem i wymeldowanie, czasami też za rezerwację gościa.


133.   
Służba piętrowa
wyspecjalizowana służba hotelowa - zespół pracowników, którego głównym celem jest odpowiednie, zgodne z wymogami i procedurami, przygotowanie jednostki mieszkalnej
 (pokoju hotelowego) do sprzedaży i bieżącej eksploatacji.

134.   
Stanowisko pracy
Przestrzeń pracy wraz z wyposażeniem w środki i przedmioty pracy, w której pracownik lub zespół pracowników wykonuje pracę.


135.   
Stopa marży
w gastronomii stanowi procentową relację marży do kosztów surowca. Udział kosztów surowca w sprzedaży gastronomicznej stanowi procentową relację kosztu surowca
do sprzedaży gastronomii ogółem.

136.   
Stres
Jest to nadmierna reakcja na jakiekolwiek obciążenie środowiska, obejmująca zmiany neuro – hormonalne.


137.   
System hotelowy (grypa hotelowa)
To zespół obiektów hotelowych (typów hoteli) lub łańcuchów hotelowych funkcjonujących  wg nadrzędnej idei, kierowany lub nadzorowany przez centralny zarząd, prowadzący wspólną politykę ekonomiczną i marketingową.


138.   
Śniadanie amerykańskie - American breakfast
poranny posiłek - śniadanie - składający się z jajek na bekonie, tostów, wędlin.


139.   
Śniadanie angielskie - English breakfast
składa się zwykle z soku, płatków zbożowych, dania głównego (wędliny, ryby, jajka),
grzanki, masło, dżemy oraz herbata i kawa.

140.   
Śniadanie hotelowe
podstawowy, serwowany w godzinach porannych posiłek dla gości hotelowych w
następujących formach: bufet śniadaniowy (tzw. szwedzki stół), serwis pokojowy
(room service), a la carte w kawiarni lub pokoju śniadaniowym oraz paczki śniadaniowe.

141.   
Śniadanie kontynentalne - Continental breakfast
składa się z herbaty lub kawy, pieczywa, masła, dżemu lub galaretki, soku, sera, wędlin.

142.   
Średnia cena
(za wynajęty pokój) oznacza przychód uzyskany ze sprzedaży usług noclegowych
(pokoi), przypadający na liczbę sprzedanych pokojonocy w danym okresie: jest to iloraz
przychodów z usług noclegowych i liczby sprzedanych pokojonocy.

143.   
Taryfa hotelowa
Wykaz lub lista cen usług hotelowych.


144.   
Touroperator
Organizator turystyki, przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną.

145.   
Truizm
Banał, prawda oklepana, wypowiedź o treści wszystkim znanej, nie wnosząca nic nowego.

146.   
Turn down sernice
VIP sernice, usługi hotelarskie świadczone w hotelach wysokiej klasy, polegające np. na
 wieczornym przygotowaniu gościom łóżek do snu, dodatkowych kwiatach, czekoladkach itp.


147.   
TQM - Total Quality Management
zarządzanie przez jakość, strategia osiągania wyższej jakości pracy, wyrobów,
świadczonych usług, której celem jest uzyskanie najwyższego zadowolenia gości hotelowych

148.   
Typy łóżek:
·         Berth - (koja) miejsce do spania w wagonie sypialnym, składane, przymocowane
·         do ściany,
·         Bunk - łóżko piętrowe, dwupoziomowe,
·         Double - podwójne łóżko (ok. 54 x 75 cali),
·         Hollywood - podwójne łóżko połączone wspólnym zagłówkiem lub łóżka
·          o ponadnormatywnej długości (ok. 80-82 cale).  .
·         King size - podwójne łóżko (ok. 72 x 80 cali).
·         Murphy - dostawka (składane, chowane, gdy nie jest używane).
·         Queen size -podwójne łóżko (ok. 60 x 80 cali).
·         Single - standardowe łóżko (ok. 36 x 75 cali).
·         Sofa bed (amerykanka) - kanapa z oparciem z tyłu i po bokach, służąca jako sofa
·         w dzień i łóżko w nocy;
·         Studio bed - łóżko o wymiarach 36 x .75 cali, bez zagłówka i oparcia w nogach,
·         wykorzystywane jako sofa w ciągu dnia.
·         Twin bed - dwa pojedyncze łóżka.
·         Z-bed - dostawka - składane i ruchome łóżko.

149.   
Umowa hotelowa
porozumienie zawarte pomiędzy gościem i hotelarzem, w którym uzgodnione są trzy
podstawowe elementy: rodzaj pokoju, cena. czas pobytu gościa.

150.   
Usługa hotelarska
świadczenie składające się z czasowego wynajmu podróżnemu (turyście) umeblowanego lokalu mieszkalnego lub miejsca w pokoju (lokalu) oraz dostarczenie innych usług z tym
związanych, takich jak: usługi gastronomiczne, rekreacyjne, kulturalne, budzenie, depozyt, pranie, czyszczenie odzieży, informacja turystyczna itp.; świadczenie usług hotelarskich to
jedna z dziedzin usług niematerialnych, zaspokajających potrzeby indywidualne i społeczne polegające na udzieleniu zakwaterowania, wyżywienia i innych usług dodatkowych osobom zameldowanym w hotelu.

151.   
usługi dodatkowe
zwane często komplementarnymi lub towarzyszącymi, umożliwiają dopełnienie funkcji podstawowych (noclegi, żywienie), a przede wszystkim wychodzą naprzeciw o
czekiwaniom gości, stanowiąc dodatkowy dochód hotelarza.

152.   
Voucher
Dokument potwierdzający rezerwację. Powinien zawierać: określenie daty przyjazdu i wyjazdu oraz usług hotelowych, które mają być świadczone


153.   
VAT - Value Addet Tax
podatek od wartości dodanej - tym podatkiem obłożona jest każda transakcja sprzedaży  towaru lub usługi; ważność VAT jest doliczana do ceny, którą płaci nabywca.

154.   
VIP - Very Important Person
bardzo ważne osoby przybywające do hotelu (posiadające wysoką pozycję społeczną, stanowisko państwowe, osiągnięcia w nauce i kulturze) lub inne osoby uznane przez
dyrekcję hotelu za ważne osobistości, wobec których hotele stosują specjalne procedur przyjęcia.

155.   
VISA
karta płatnicza wystawiana w trzech podstawowy typach: Classic, Bussines-Premier-Gold,  Elektron.

156.   
Walk in
Gość, który wszedł do hotelu prosto z ulicy, bez rezerwacji.


157.   
Węzeł higieniczno-sanitarny
w.h.s. powiązany jest układem funkcjonalno – użytkowym części wejściowej, mieszkalnej oraz aranżacją j.m.


158.   
Wielkość zakładu hotelarskiego
To ogólna liczba jednostek mieszkalnych lub miejsc noclegowych w obiekcie hotelarskim  z uwzględnieniem tylko miejsc stałych.


159.   
Wstawka
uzupełnienie standardowego wyposażenia pokoju o materiały i artykuły stanowiące gest  kurtuazji w stosunku do gości VIP (zwyczajowo obejmuje: list powitalny, podpisany przez
dyrektora, kwiaty, sok owocowy oprócz wody mineralnej, owoce, wyroby cukiernicze, drobny upominek). Zasadą ogólnie przyjętą jest. że wstawkę otrzymuje gość jednorazowo
w dniu przyjazdu.

160.   
WTO - Word Tourism Organization
Światową Organizacja Turystyki, utworzona w 1975 r., z siedzibą w Madrycie.

161.   
Wydolność fizyczna człowieka
Jest to sprawność, aktualna możliwość wykonywania czynności ruchowych wymagających zaangażowania podstawowych cech motorycznych tj. siły, szybkości, mocy i wytrzymałości.


162.   
YELD (lub Rev Par)
oznacza przychód przypadający na 1 dostępny pokój (będący w eksploatacji). Oblicza się go jako iloraz sprzedaży i zdolności eksploatacyjnej lub jako iloczyn średniej ceny i
 frekwencji.

163.   
Zakład hotelarski
Jest obiektem, w którym są świadczone usługi hotelarskie, przez które rozumie się czasowe wynajmowanie podróżnym pokoi lub miejsc w tych pokojach oraz świadczenie usług
z tym związanych.

164.   
Zakład noclegowy
Przedsiębiorstwo lub jego wyodrębniona część, niezależnie od tego czy zakwaterowanie  turystów stanowi jego działalność podstawową czy też uboczną.

165.   
Zarządzanie
management - wykorzystanie zasobów ludzkich i materialnych do osiągnięcia  wyznaczonych celów poprzez: organizowanie, planowanie, kierowanie, koordynowanie i
 kontrolę określonych przedsięwzięć.

166.   
Zarządzanie jakością
system działań firmy oraz zatrudnionych w niej pracowników mający na celu uzyskanie zadowolenia klientów jako najwyższej wartości działania

167.   
Zespół gastronomiczny
Są to najczęściej różne lokale oferujące odmienne, specyficzne i zróżnicowane zestawy posiłków i napojów oraz typową obsługę.


168.   
Zespół pobytowy (mieszkalny)
Składa się z szeregu pokoi i jednostek mieszkalnych o różnej ilości miejsc noclegowych,zróżnicowanych pod względem powierzchni użytkowej i wyposażenia.


169.   
Zespół produkcyjno-usługowy
Pełni funkcję zaplecza obiektu hotelarskiego, głównie w zakresie usług gastronomicznych, produkcji towarzyszącej, a także obsługi gastronomicznej, pralniczej itp.


170.   
Zespół techniczno-administracyjny
Odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu obiektu, zapewnia organizację jego funkcjonowania, eksploatację, zabezpieczenia, zaopatrzenia oraz koordynację i prowadzenie rozliczeń finansowych.


171.   
Zespół usług specjalnych
Patrz. pion wielofunkcyjnych.




21 komentarzy:

  1. Oj przyda się z pewnością :) Dzięki wielkie !

    OdpowiedzUsuń
  2. Wszystko opisane w sposób przystępny. Na 100% przydatne zwłaszcza do egzaminu zawodowego. Uważam że jeśli się ktoś nauczy chociaż tego to zda bez problemu. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Super opis i przydatne pojęcia :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Na pewno się przyda. Definicje tutaj zamieszczone słowo w słowo można odnaleźć w testach. :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawy i pouczający wpis. Sam muszę przyznać, że bez niego w niektórych hotelach ciężko jest się poruszać. A co najważniejsze jest w dobrej obsłudze gościa? Naturalnie jest to system komunikacyjny. W hotelu gdzie spędzałem wakacje mieli http://www.adith.pl/hotele i dzięki temu obsługa klienta była w pełni profesjonalna.

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam pięknie,
    zgodnie z rozporządzeniem kategoryzacyjnym apartament obejmuje co najmniej: salon o powierzchni minimum co najmniej 25 m2, sypialnię z łazienką, część wejściową pomocniczą z wydzielonym dodatkowo WC.
    Musi występować w hotelach/motelach 4* i 5*.
    Pozdrawiam Anna

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeszcze uzupełniłbym listę o kilka terminów z materii reklama hotelu, tak czy inaczej świetny wpis

    OdpowiedzUsuń
  8. Oj mi się ten słowniczek przyda i to nie raz!

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo przydatny wpis, dziękuje

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo wiele czasu spędzam w hotelach ze względu na pracę i najwiekszym plusem w nich to suszarki hotelowe do włosów. Bardzo przyjemnie się ich używa.

    OdpowiedzUsuń
  11. O super! Zdecydowanie coś takiego mi się przyda. Warto czasami szukać takich informacji i czerpać taką wiedzę. Myślę, że taka opcja będzie idealna dla każdego, kto albo pracuje w hotelu albo zajmuje się podróżami albo po prostu podróżuje.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak dla mnie świetny wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Super wpis, na pewno wiele osób z niego skorzysta! A skoro mowa o hotelu, to według mnie warto też zadbać o jego wyposażenie. Trafiłam dzisiaj w sieci na takie klamki https://fam-to.pl/pl/9676-2/ i myślę o ich zakupie.

    OdpowiedzUsuń
  14. 24 yr old Database Administrator III Nathanial Nevin, hailing from Windsor enjoys watching movies like "Christmas Toy, The" and Water sports. Took a trip to Historic Bridgetown and its Garrison and drives a Ferrari 250 GT SWB "Competition" Berlinetta Speciale. Idz tutaj

    OdpowiedzUsuń
  15. Jeśli ktoś bywa w hotelach chociażby służbowo to taka wiedza przyda się jak najbardziej. Ja pobyt w hotelu zawsze miło wspominam, obsługa na wysokim poziomie. Najbardziej to mi się zawsze Łóżka hotelowe podoba. Zawsze idealnie zaścielone i jakie wygodne przy tym. Super.

    OdpowiedzUsuń
  16. to nie passat tylko passant, nr 100

    OdpowiedzUsuń