|
POJĘCIE
|
WYJAŚNIENIE
|
||
1. |
AB - American Breakfast
|
śniadanie obejmujące kawę
lub herbatę, wędliny, jajka. sery. sok. Tosty (odpowiednik Bed and Board).
|
||
2.
|
All Inclusive - (AI lub AL)
|
forma świadczeń oferowanych
przez hotel turyście, w skład których wchodzą: nocleg i całodzienne
wyżywienie oraz (bez dodatkowej opłaty) inne usługi, takie
jak: napoje, przekąski, rozrywka, rekreacja
itp., które są świadczone w danym hotelu.
|
||
3.
|
Allotment
|
Rodzaj
umowy miedzy hotelem a touroperatorem, określający prawo służące partnerowi
hotelu, do określonej ilości pokoi bez względu na stopień obłożenia miejsc
hotelowych.
|
||
4.
|
Alberologia
|
Nauka
o hotelarstwie
|
||
5.
|
American Express
|
karta kredytowa w trzech
typach: zielona, złota, platynowa: charakterystyczna cechą tych kart jest
symbol firmy -głowa rycerza rzymskiego
|
||
6.
|
Antropometria
|
Dział
antropologii traktujący o wymiarach ludzkiego ciała i proporcjach
zachodzących między nimi.
|
||
7.
|
AP- American Plan lub FAP - Full American Plan
|
taryfa hotelowa, obejmująca
cenę pokoju wraz z wkalkulowanym śniadaniem i dwoma posiłkami (odpowiednik
Voll Pension - Full Board FB)
|
||
8.
|
Apartament
|
kilkupokojowa jednostka
mieszkalna składająca się z: salonu o powierzchni minimum 30 m2,
sypialni z łazienką, części wejściowej pomocniczej z wydzielonym dodatkowo
w.h.s., aneksem barowym, połączeniem z sąsiadującą j.m. itp. Apartament
winien być obligatoryjnie w hotelu ***** (pięć gwiazdek).
|
||
9.
|
Aparthotel
|
Obiekty
o przedłużonym okresie pobytu, inaczej hotele typu extended stay, goście pozostają w tym hotelu minimum pięć kolejnych
nocy
|
||
10.
|
Baza noclegowa
|
Obiekt
noclegowy, który oferuje podróżnemu w pokoju lub innym pomieszczeniu, przy
czym liczba oferowanych miejsc musi być większa niż pewne określone minimum,
a ponadto nie chodzi o zakwaterowanie pojedynczej rodziny; wszystkie miejsca
w obiekcie muszą podlegać jednolitemu zarządowi na zasadach komercyjnych,
nawet jeśli nie ma on charakteru dochodowego. Poszczególne kraje określają co
oznacza zwrot „minimum” dla liczby miejsc.
|
||
11.
|
Balneologia
|
Kompleksowe
działanie na cały organizm – rodzaj lecznictwa stosowany w sanatoriach
|
||
12.
|
Bed and Breakfast (B/B)
|
produkt oferowany gościom
hotelowym, składający się z noclegu i śniadania, sprzedawany za zryczałtowaną cenę.
|
||
13.
|
Bermuda Plan
|
taryfa hotelowa obejmująca
pokój i śniadanie angielskie.
|
||
14.
|
Brunch
|
Br(eakfast) + (l)unch
posiłek podawany w porze między śniadaniem i lunchem, zastępujący oba te
posiłki.
|
||
15.
|
Butique
|
Luksusowe
kameralne hotele, dostosowane do potrzeb indywidualnych gościa.
|
||
16.
|
Cash
|
płatności gotówkowe.
|
||
17.
|
Catering
|
sposób przygotowania posiłków
(obiadów, dań na ciepło i zimno, napojów) zgodnie z ofertą firmy i specyfiką
zgłoszonego przez klientów zamówienia, dostarczenie
zamówienia na miejsce wraz z obsługą
kelnerską: w praktyce wyróżniamy: catering socjalny - zajmujący się
świadczeniem usług żywieniowych w miejscach
-
pracy, szkołach itp.,
-
catering
komercyjny - wyspecjalizowany w organizacji i obsłudze bankietów,
-
imprez
okolicznościowych, koktajli itp.
|
||
18.
|
CB - Continental breakfast
|
obejmuje cenę pokoju wraz z
wkalkulowanym śniadaniem kontynentalnym (bez soków i owoców).
|
||
19.
|
Check - In
|
procedura przyjęcia gościa
do hotelu (rejestracja, meldowanie itp.).
|
||
20.
|
Check - Out
|
procedura wymeldowania
związana z opuszczeniem hotelu przez gościa.
|
||
21.
|
Credit
|
świadczenie kredytowane.
|
||
22.
|
Czarter
|
Rodzaj
umowy między hotelem a touroperatorem; zamówienie miejsc noclegowych z
gwarantowanym ich wykorzystaniem (bez możliwości rezygnacji lub zwrotu).
|
||
23.
|
Depozyt gwarancyjny
|
Patrz.
rezerwacja wstępna
|
||
24.
|
Depozyt hotelowy
|
Sejf
znajduje się na recepcji lub w pokoju hotelowym, do którego goście hotelowi
mogą składać wartościowe dla nich przedmioty na czas ich pobytu w obiekcie
|
||
25.
|
Doba hotelowa
|
Najmniejsza
jednostka czasu w Polsce, na jaka można wynająć pokój lub miejsce Noclegowe
|
||
26.
|
domy wycieczkowe
|
obiekty posiadające co najmniej
30 miejsc noclegowych, świadczące podstawowy zakres usług i przystosowane do
samoobsługi gościom.
|
||
27.
|
Dostawka
|
Składane
i ruchome łóżko, kiedy jest złożone może być przesuwane na rolkach i wykorzystywane jako mebel, w którym zagłówek
przekształcony jest w poziomą
Powierzchnię
|
||
28.
|
Dumping
|
Celowe
obniżenie cen przez producenta towarów lub usług, często poniżej kosztów, w
celu wyparcia z rynku konkurencji.
|
||
29.
|
Empatia (gr.
empatheia)
|
Współodczuwanie,
umiejętność wczuwania się w położenie innej osoby, uczuciowe identyfikowanie
się z kimś.
|
||
30.
|
EP - European Plan
|
taryfy hotelowe obejmujące
tylko cenę za pokój.
|
||
31.
|
EUROCARD/ MASTERCARD
|
karta
płatnicza wystawiona przez organizację bankową skupiającą około 8 tysięcy
banków: aktualnie używa ją około 500 mln: charakterystyczną cechą karty jest
hologram
przedstawiający dwie półkule nakładające się
z napisem MasterCard.
|
||
32.
|
Ergonomia
|
Dyscyplina naukowa zajmująca
się dostosowaniem pracy do możliwości psychofizycznych człowieka.
|
||
33.
|
Estetyka (gr.)
|
Czyli spostrzegane jako
zmysłowe i piękne. Jest to wrażliwość na piękno. W hotelarstie to dbałość o
elegancję, schludny wygląd pracowników i pomieszczeń całego obiektu.
|
||
34.
|
Etyka
|
Pochodzi z greckiego słowa ethikos (zwyczajowy, moralny, od ethos – obyczaj) i oznacza ogół norm i
wartości uznanych w danej zbiorowości za właściwe, takie, które powinny
kierować ludzkim
postępowaniem. Synonim moralności.
|
||
35.
|
Etyka zawodowa
|
Normy
postępowania osób wykonujących określony zawód, wynikające z obowiązującego
prawa, norm moralnych, oraz ze specyfiki tego
zawodu (etyka hotelarza, nauczyciela, lekarza, prawnika
|
||
36.
|
Etykieta
|
Ustalony zwyczajowo porządek
i normy zachowania obowiązujące podczas ważnych, oficjalnych uroczystości np.
spotkania przywódców państw, dyplomatów.
|
||
37.
|
Fair play (ang.)
|
Honorowa, uczciwa gra,
szlachetne zachowanie w stosunku do innych.
|
||
38.
|
Fair Shave
|
(potencjalny udział w rynku)
- oznacza udział liczby pokoi w danym hotelu do liczby pokoi we wszystkich
hotelach konkurencyjnych łącznie z analizowanym, zlokalizowanym
na tym samym rynku geograficznym
(konkurencyjnym).
|
||
39.
|
Franchising (czyt. frenczajzing)
|
Forma porozumienia między
dwoma przedsiębiorstwami polegająca na tym, że jeden podmiot (franczyzodawca)
udziela w zamian za określoną opłatę drugiemu podmiotowi
(franczyzobiorcy) zezwolenia
na sprzedaż towarów lub usług pod jego znakiem firmowym.
|
||
40.
|
Frekwencja hotelowa
|
stopień wykorzystania
zdolności eksploatacyjnej hotelu: obliczana jest jako relacja procentowa
liczby sprzedanych pokoi do zdolności eksploatacyjnej hotelu będącej
ilorazem liczby pokoi i dni
eksploatacji w danym okresie.
|
||
41.
|
Full Board - FB lub VP
|
forma
świadczenia oferowanego turyście, w skład którego wchodzi nocleg oraz 3
posiłki dziennie (śniadanie, obiad, kolacja).
|
||
42.
|
Genius loci (łac.)
|
Duch miejsca; atmosfera;
sposób myślenia, działania, właściwy danej instytucji.
|
||
43.
|
Gościnność
|
Zespół zachowań,
charakterystyczny dla określonego kręgu geograficznego, kulturowego i społecznego – nakierowany na zaspokojenie
podstawowych potrzeb: snu, głodu,
pragnienia- innych osób (tu:
podróżnych, gości, klientów)- zgodnie z wyuczonymi i stale kształtowanymi
wzorcami
|
||
44.
|
Gość hotelowy
|
Mieszkaniec hotelu,
wynajmujący pokój i dokonujący tam niezbędnych czynności związanych z
wypoczynkiem nocnym i dziennym, pracą, rekreacją, zaspokojeniem
potrzeb z dziedziny
estetyki, higieny i kosmetyki, przechowywania odzieży i innych przedmiotów
osobistego użytku, spożywania posiłków, odbywania konferencji,
przyjmowania wizyt
|
||
45.
|
Każda osoba zatrzymująca się
w hotelu, która bądź już zawarła umowę hotelową, bądź wniosła rzeczy, co
pozwala domniemywać, że zamierza zawrzeć umowę z hotelem.
Gościem hotelowym także jest
osoba, która została zakwaterowana na podstawie obowiązku publicznego,
np. na mocy decyzji organu
administracyjnego. Nie jest gościem hotelowym natomiast osoba, której
hotelarz świadczy usługi nie w ramach działalności zarobkowej lecz z innych
względów (np. członkowie rodziny hotelarza lub jego goście) oraz osoby, które
nie korzystają z noclegu a tylko z innych świadczeń hotelu (np. restauracji,
urządzeń rekreacyjnych)
|
|||
46.
|
Gość nocujący
|
Patrz: gość hotelowy
|
||
47. |
Half
Board - HB
|
forma świadczenia
oferowanego przez hotel turyście, w skład którego wchodzi nocleg oraz 2
posiłki dziennie (śniadanie oraz obiadokolacja): czasami wymiennie stosuje
się
skrót: HP.
|
||
48.
|
Hotel
|
obiekt posiadający co
najmniej 10 pokoi mieszkalnych, świadczący szeroki zakres usług związanych z
recepcją i pobytem gości: obiekt taki musi odpowiadać wymogom
kategoryzacyjnym,
wynikającym z rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 r. wraz
z późniejszymi zmianami
|
||
49.
|
Hotel biznesowy
|
Hotele biznesowe będą to te
obiekty, które przyjmują gości/klientów i organizują spotkania wymienione w
ramach turystyki biznesowej. Nie każdy hotel będzie jednocześnie
przyjmującym i organizującym tego typu
imprezy. Organizatorami mogą być np. agencje zajmujące się wyszukiwaniem
takich miejsc, firmy producenckie, firmy
organizatorskie w miejscach
docelowych czy też profesjonalni organizatorzy konferencji. Hotele biznesowe
muszą posiadać sale konferencyjne lub też powierzchnie oddzielone
ruchomymi elementami
ściennymi oraz pomieszczenia pomocnicze, niezbędne w obsłudze
gości/klientów. Taka różnorodność
pozwoli na dowolne przekształcenie sal w miarę
potrzeb gości/klientów i
rodzaju imprezy. Obiekty powinny umożliwiać kilka aranżacji układu miejsc
siedzących i stojących. Hotel powinien mieć do dyspozycji jako wyposażenie odpowiedni sprzęt
multimedialny.
|
||
50.
|
Hotel kongresowy
|
Hotel przygotowany na
przyjęcie i obsłużenie dużej grupy osób jednocześnie- od kilku
do kilku tysięcy
|
||
51.
|
Hotel rezydencki
|
Patrz: aparthotel
|
||
52.
|
Hotelarstwo
|
zbiór hoteli, które mogą
występować jako firmy rodzinne, spółki, łańcuchy hotelowe lub zrzeszenia
gospodarcze; to działania polegające na udzielaniu gościny w celach zarobko
wych.
|
||
53.
|
Hotelarz
|
osoba przygotowana zawodowo
do pracy w hotelach i w nich zawodowo czynna, bez względu na zajmowane
stanowisko.
|
||
54.
|
Housekeeping
|
Patrz: piętrowe węzły
porządkowo dyżurne
|
||
55.
|
Incognito
|
Nieoficjalnie, tajnie, pod
przybranym nazwiskiem.
|
||
56.
|
ISO – International Organisation
for Standarization
|
Międzynarodowa Organizacja
Normalizacyjna, od 1947 roku z siedzibą w Genewie.
|
||
57.
|
Jakość
|
Stopień w jakim zestaw
naturalnych właściwości spełnia wymagania
|
||
58.
|
Jakość usług
|
Można ją określić jako
zgodność cech dobra lub usługi turystycznej
z wymaganiami i oczekiwaniami konsumenta płacącego za nią określoną cenę
|
||
59.
|
Jednostka mieszkalna (j.m.)
|
To zespół pomieszczeń
występujących w części pobytowej, składający się z: pokoju mieszkalnego,
przedpokoju, węzła higieniczno – sanitarnego (w.h.s.) i innych
uzupełniających elementów
takich jak: balkony, loggie, aneksy kuchenne, jadalnie, sypialnie itp.
|
||
60.
|
Kantor walutowy
|
skup i sprzedaż walut na
podstawie uzyskanej koncesji, wg cen rynkowych.
|
||
61.
|
Karta meldunkowa
|
Rejestracja gościa
hotelowego zgodnie z obowiązkiem meldunkowym
|
||
62.
|
Karta płatnicza
|
służy do regulowania
płatności w sposób bezgotówkowy. Karty dzielą się na:
-
karty kredytowe
– bank udziela klientowi kredytu, pozwalając mu na dokonywanie
-
transakcji nawet
przy braku środków na rachunku. Termin spłaty odsetek i
-
kredytu jest
określony w warunkach umowy zawartej pomiędzy klientem a bankiem,
-
karty debetowe –
umożliwiają dokonywanie transakcji do wysokości salda rachunku,
-
karty charge –
umożliwiają dokonywanie transakcji, za które płaci się po otrzymania rachunku
od banku, w terminie ok. 1 miesiąca. Po przekroczeniu tego terminu bank
nalicza odsetki karne.
|
||
63.
|
Karta pobytowa
|
Dokument potwierdzający
zamieszkanie gościa w hotelu i upoważniająca do korzystania
z określonych usług tego
hotelu, umożliwia identyfikację gościa
|
||
64.
|
Kategoryzacja
|
czynność polegająca na
sprawdzeniu zgodności wniosku złożonego przez właściciela bazy
noclegowej (hotelu, motelu,
pensjonatu) ze stanem faktycznym i wymogami zawartymi w rozporządzeniu
Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 roku wraz z późniejszymi zmianami
przez zespół oceniający wojewody w celu zakwalifikowania obiektu do właściwej
kategorii oznaczonej gwiazdkami * do *****.
|
||
65.
|
Karta menu
|
odpowiednio przygotowana,
usystematyzowana i wydrukowana informacja dotycząca rodzaju świadczonych
usług – oferta dań – w lokalu gastronomicznym, sporządzona
w kilku językach obcych wg
ustalonego oddzielnie układu rodzajowego potraw, napojów i towarów handlowych
(zakąski zimne, dania zimne, zakąski gorące, zupy,
dania z ryb, dania główne,
dodatki, sery, desery, napoje).
|
||
66.
|
Kemping
|
obiekt strzeżony
umożliwiający nocleg w namiotach i przyczepach samochodowych, przyrządzanie
posiłków i parkowanie samochodów.
|
||
67.
|
Klient
|
Osoba, która dokonuje zakupu
dobra lub usługi i która może, ale nie musi być konsumentem
|
||
68.
|
Klient o statusie gościa hotelowego
|
Czyli inaczej pozycję
mieszkańca hotelu posiada osoba, która nie wynajmuje pokoju
ale korzysta z innych usług,
które świadczy obiekt hotelarski np. organizuje szkolenia lub konferencje na
terenie hotelu, korzysta z rekreacji
|
||
69.
|
Konflikt (łac.
conflictus – zderzenie)
|
To antagonizm sprzeczność
interesów, poglądów, niezgodność, spór, zatarg.
|
||
70.
|
Koniec doby hotelowej
|
Pora, do której najpóźniej
goście hotelu powinni opuścić pokój i uregulować rachunek w dniu wyjazdu;
zwykle jest to godz. 12.00 w południe (ale niekoniecznie)
|
||
71.
|
Konkurencja (łac. concurrentia)
|
Współzawodnictwo,
rywalizacja między podmiotami gospodarczymi stawiającymi sobie podobne cele.
Przedsiębiorstwa konkurują ze sobą przede wszystkim ceną,
jakością, asortymentem,
warunkami sprzedaży i płatnością, sposobem promocji).
|
||
72.
|
Konsument
|
Ostateczny użytkownik dóbr i
usług, który może ale nie musi być klientem, tzn. kupującym
|
||
73.
|
Kontrakt hotelowy
|
Oznacza dowolny kontrakt, w
którego ramach hotelarz wyraża zgodę wobec biura podróży na zapewnienie usług hotelowych na
rzecz podróżnego lub grupy podróżnych,
którzy są klientami danego biura podróży.
|
||
74.
|
Kooperacja (łac. cooperation)
|
Współpraca, współdziałanie
ludzi lub przedsiębiorstw w określonym celu.
|
||
75.
|
Lobby
|
Przedsionek, kuluary, słowo
stosowane czasem na określenie holu hotelowego.
|
||
76.
|
Logo
|
Znak firmowy, który służy do
identyfikacji produktu i jego producenta i odróżnienia go
od konkurencji.
|
||
77.
|
Łańcuch hotelowy
|
Zespół hoteli prowadzący
jednolitą politykę ekonomiczną i marketing, utrzymujący jednolity standard i
zakres usług, posiadający własny system rezerwacji miejsc noclegowych lub
funkcjonujących w przynajmniej jednym ogólnie dostępnym systemie rezerwacji.
Hotele wchodzące w skład łańcucha powinny posługiwać się tym samym znakiem
towarowym (logo) i posiadać
podobne cechy użytkowe (lokalizacja, architektura, kategoria) oraz
funkcjonować wykorzystując określone formy własności, zarządzania
lub koncesji.
|
||
78.
|
Maid in room
|
wywieszka, którą pokojowa
wywiesza na klamce od strony korytarza: oznacza „pokój w trakcie
sprzątania”
|
||
79.
|
Marka
|
Patrz logo.
|
||
80.
|
Market Penetration
|
oznacza relację
rzeczywistego udziału w rynku do udziału potencjalnego. Jest liczony jako
iloraz lub różnica tych dwóch wielkości.
|
||
81.
|
Miejsce noclegowe
|
Miejsce
przygotowywane dla turysty bez względu na to czy jest zajęte czy tez nie.
|
||
82.
|
Minibar
|
zorganizowany w pokoju
hotelowym odpłatny samoobsługowy punkt handlowy: lodówka w obudowie meblowej
wyposażona w napoje w puszkach i buteleczkach,
miniaturowe buteleczki z
napojami alkoholowymi, paluszki i orzeszki słone, itp., a także szkło,
serwetki, mieszadełka do koktajli oraz druki serwisowe wraz z cennikami.
|
||
83.
|
motel
|
obiekt hotelarski położony
przy trasach komunikacyjnych, przystosowany do przyjęcia gości
zmotoryzowanych, spełniający wymogi standardowe określone w rozporządzeniu
Ministra Gospodarki z dnia
13 czerwca 2001 roku wraz z późniejszymi zmianami.
|
||
84.
|
Nepotyzm (łac.
nepos – bratanek, wnuk)
|
Nadużycie
zajmowanego stanowiska przez faworyzowanie, protegowanie krewnych albo ulubieńców.
|
||
85.
|
Netykieta (franc.
netiquette – etykieta sieciowa)
|
Reguły redagowania i
wysyłania wiadomości za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz korzystania
z Internetu, wypowiadania się na forach internetowych etc.
|
||
86.
|
Nie przeszkadzać
|
wywieszka na zewnętrznej
klamce drzwi (od korytarza) od pokoju hotelowego, wykładana przez gościa
zajmującego pokój.
|
||
87.
|
normy ISO
|
wzorce określające i
definiujące pojęcia z dziedziny jakości wyrobów i usług, posiadające oznaczenia
9000-9004. Norma ISO 9004-2 zawiera wytyczne do zarządzania jakością
oraz elementy systemu jakości w
usługach.
|
||
88.
|
Normy moralne
|
To
reguły postępowania oparte na powszechnie akceptowanych wartościach
wynikających z tradycji, kultury,
religii. Należą do nich między innymi sprawiedliwość, uczciwość,
lojalność.
|
||
89.
|
Normy prawne
|
To reguły postępowania
ustanawiane przez kompetentne organy państwa (np. parlament), a ich
nieprzestrzeganie grozi określonymi w prawie sankcjami (np. kara grzywny lub
pozbawieniem wolności).
|
||
90.
|
No show
|
Gość, który dokonał
rezerwacji, ale nie pojawił się w hotelu.
|
||
91.
|
Obiekt hotelarski
|
To budynek lub zespół
budynków, których główną funkcją jest zaspokajanie potrzeb bytowych osób
przebywających czasowo poza stałym miejscem zamieszkania.
|
||
92.
|
Obiekt noclegowy
|
To nieruchomość służąca
stale lub czasowo przyjezdnym do celów noclegowych. Może być ogólnodostępny
lub z ograniczoną dostępnością (np. dla pewnych grup).
|
||
93.
|
Odpowiedzialność hotelu
|
Odpowiedzialność hotelu
dotyczy rzeczy wniesionych przez gościa hotelowego. Jest ona wzmożona i
opiera się na zasadzie ryzyka, co oznacza, że odpowiedzialność
jest niezależna od winy.
Przybywający do hotelu gość ma prawo oczekiwać, że jego dobra wniesione do
zakładu hotelarskiego będą należycie chronione przed kradzieżą,
zniszczeniem, uszkodzeniem
czy zgubieniem.
|
||
94.
|
Odwiedzający hotelowy
|
Jest to osoba, która nie
korzysta z usług noclegowych w hotelu, może korzystać z niektórych jego usług i produktów ale nie
jest płatnikiem.
|
||
95.
|
Osoba niepełnosprawna w
hotelu
|
Nie traktuj jej inaczej, niż
traktujesz inne osoby, ale zapewnij jej odpowiednie warunki techniczne, aby
mogła na równi z innymi korzystać z usług hotelowych. Warunki te
regulują odpowiednie
przepisy i wymogi kategoryzacyjne.
|
||
96.
|
Outsourcing (ang. czyt. autsorsing)
|
Korzystanie z kompleksowych,
pobocznych usług, jakie oferują zewnętrzni wykonawcy, dzięki czemu
przedsiębiorstwo może skupić się na doskonaleniu i specyfikacji swoich
działalności oszczędzając
przy tym czas i pieniądze.
|
||
97.
|
Overbooking
|
Zarezerwowanie większej
ilości miejsc niż jest w stanie przyjąć hotel, motel czy pensjonat; w
praktyce ze względu na specyfikę współpracy hotelu z biurem turystycznym,
termin ten oznacza warunkową
rezerwację miejsc w określonym czasie
|
||
98.
|
PAR - Per Available Room
|
(na jeden dostępny pokój) -
oznacza relację poszczególnych pozycji z rachunku wyników do liczby pokoi lub zdolności
eksploatacyjnej.
|
||
99.
|
POR - Per Occupied Room
|
(na jeden dostępny pokój) -
oznacza relację poszczególnych pozycji z rachunku wyników do liczby
sprzedanych pokoi. np. jako iloraz wyniku operacyjnego i liczby sprzedanych
pokoi.
|
||
100.
|
Passat
|
Gość hotelowy, który
korzysta z dowolnych usług i produktów obiektu hotelarskiego z wyjątkiem
usług noclegowych.
|
||
101.
|
Pensjonat
|
obiekt posiadający co
najmniej 7 pokoi, spełniający wymogi określone w rozporządzeniu Ministra
Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 r. wraz z późniejszymi zmianami, świadczący
całodzienne wyżywienie dla
swoich gości.
|
||
102.
|
Persona non grata
|
Osoba
niemile, niechętnie widziana.
|
||
103.
|
Pierwsza pomoc
|
Są to czynności ratownicze
nieratujące bezpośrednio życia lecz zapewniające zaopatrzenie urazów, nagłych
zachorowań lub asysta poszkodowanym.
|
||
104.
|
Piętrowy węzeł porządkowo dyżurny
|
Występuje na każdej
kondygnacji pobytowej. W układzie tym wydzielone są specjalne grupy
pracownicze zwane służba piętrową.
|
||
105.
|
Piktogramy
|
Skróty w formie rysunkowej,
stosowane w hotelarstwie i turystyce, przekazujące najważniejsze informacje.
|
||
106.
|
Pion wielofunkcyjny
|
Powinien składać się z kilku
sal o zróżnicowanej powierzchni, oddzielonych ściankami przesuwanymi lub
innymi mobilnymi przegrodami.
|
||
107.
|
Pokoje gościnne
|
obiekty obejmujące pokoje
przystosowane do przyjmowania gości, stanowiące część obiektu o innej funkcji
wiodącej, także świadczące dla gości wybrane usługi
dodatkowe (wyżywienie,
wynajem sprzętu itp.).
|
||
108.
|
Pokój łączony
|
Pokoje w hotelu lub w innym budynku sąsiadujące ze sobą i
posiadające bezpośrednie połączenie bez konieczności wykorzystania korytarzy,
holu lub innego terenu, które
mogą być jednak użytkowane
jako całkowicie oddzielnie.
|
||
109.
|
Pokój przylegający
|
Pokoje w hotelu lub w innym budynku przylegające do siebie,
ale bez bezpośredniego połączenia.
|
||
110.
|
Pola biwakowe
|
Obiekty nie strzeżone,
umożliwiające nocleg w namiotach.
|
||
111.
|
Poszkodowany
|
Człowiek, który w wypadku
doznał urazów mechanicznych, oparzeń, porażeń prądem lub ran.
|
||
112.
|
Potencjał usługowy zakładu hotelarskiego
|
Możliwość zaoferowania przez
hotel określonej liczby pokoi w określonym czasie z pełnym wykorzystaniem
czynników wytwórczych
|
||
113.
|
Pozycja boczna ustalona
|
Pozycja ciała człowieka, w
której układa się człowieka nieprzytomnego z zachowanym oddechem i tętnem,
zapobiegająca zatkaniu się dróg oddechowych językiem poszkodowanego, krwią
czy wymiocinami.
|
||
114.
|
Rack rate
|
standardowa, opublikowana
cena pokoju hotelowego.
|
||
115.
|
Ratownik
|
Osoba
udzielająca pomocy przedmedycznej.
|
||
116.
|
Recepcja
|
główny punkt kontaktu hotelu
z gościem, w którym realizowane są takie zadania jak:
przyjęcie gościa do hotelu
oraz sprawowanie nad nim opieki w trakcie jego pobytu
w hotelu: tu gość kieruje
swoje prośby, życzenia, pretensje i podziękowania, a także
reguluje należność za dostarczone usługi.
|
||
117.
|
Regulamin hotelowy
|
określa kwestie porządkowe
związane z pobytem gościa w hotelu, a także kwestie określające zasady
świadczenia usług, takich jak rozpoczęcie i zakończenie doby
hotelowej, przedłużenie
rezerwacji itp.
|
||
118.
|
Resuscytacja
|
Zabiegi
mające na celu przywrócenie do życia osób znajdujących się w stanie śmierci klinicznej
(nieprzytomnych, bez oddechu i akcji serca).
|
||
119.
|
RevPAR
|
Przychód na jeden dostępny
pokój
|
||
120.
|
Rezerwacja
|
Pisemny lub ustny wniosek z
prośbą o zatrzymanie określonej liczby miejsc noclegowych w określonym czasie
podanym przez klienta
|
||
121.
|
Rezerwacja gwarantowana
|
Rezerwacja gwarantowana
zachowuje ważność do godz. 12.00 dnia następnego. Może być anulowana najpóźniej
o godz. 18.00 w dniu planowanego przyjazdu. Brak anulacji w
powyższym terminie i
niewykorzystanie miejsc powoduje obciążenie klienta kosztami pierwszej, niewykorzystanej doby oraz
anulowanie rezerwacji.
Udzieloną gwarancją jest
płatność przez klienta gotówką, czekiem, kartą kredytową lub voucherem.
|
||
122.
|
Rezerwacja niegwarantowana
|
Rezerwacja niegwarantowana
zachowuje ważność do godz. 18.00 w dniu zaplanowanego przyjazdu. Hotelarz
może wynająć dany pokój po godz. 18.00.
|
||
123.
|
Rezerwacja wstępna
|
Związana jest z opłatą za
rezerwację (w formie zadatku pieniężnego lub depozytu gwarancyjnego) i
stanowi warunek przyjęcia zamówienia. Opłata ta jest odliczona od
ostatecznego rachunku, przy
czym nie podlega zwrotowi w przypadku późnego anulowania.
|
||
124.
|
Room service
|
dodatkowa usługa świadczona
przez gastronomię hotelową; stanowi uzupełnienie działalności restauracji,
kawiarni lub coctail-baru; zadaniem podstawowym tej usługi jest
dostarczenie do pokoju
zamówionych przez gościa posiłków, zakąsek lub napojów przez personel (room
service działa przeważnie przez 24 godziny na dobę).
|
||
125.
|
Sale wielofunkcyjne
|
pomieszczenia przystosowane
do organizacji imprez: bankiety, przyjęcia, konferencje, seminaria, wystawy,
zjazdy, bale itp.
|
||
126.
|
Savoir – vivre (franc.)
|
Zasady dobrego wychowania,
formy towarzyskie, znajomość tych form.
|
||
127.
|
Schroniska
|
obiekty zlokalizowane poza
obszarem zabudowanym, przy szlakach turystycznych, świadczące podstawowe
usługi dla turystów.
|
||
128.
|
Sejf hotelowy
|
urządzenie służące do
przechowania należących do gościa hotelowego pieniędzy, papierów
wartościowych, cennych przedmiotów, kosztowności itp. Usługa ta wykonywana
jest przez hotel nieodpłatnie.
|
||
129.
|
Sieć hoteli
|
To zespół lub grupa hoteli
należących zazwyczaj do określonego właściciela (właścicieli),
zlokalizowanych na określonym obszarze.
Sieć mogą tworzyć zarówno
systemy, łańcuchy, jak i różne typy hoteli.
|
||
130.
|
Sieć marketingowa (grupa markowa)
|
To grupa hoteli dobrowolnie
stowarzyszonych, prowadzących wspólna politykę cenową i
marketingową w celu wymiany doświadczeń.
|
||
131.
|
Schronisko młodzieżowe
|
Obiekty
przeznaczone do indywidualnej i grupowej turystyki młodzieżowej, dostosowane
do samoobsługi klientów.
|
||
132.
|
Służba parterowa
|
Część organizacyjna
struktury hotelu (recepcja) odpowiedzialna za zameldowanie, opiekę nad
gościem i wymeldowanie, czasami też za rezerwację gościa.
|
||
133.
|
Służba piętrowa
|
wyspecjalizowana służba
hotelowa - zespół pracowników, którego głównym celem jest odpowiednie, zgodne
z wymogami i procedurami, przygotowanie jednostki mieszkalnej
(pokoju hotelowego) do sprzedaży i bieżącej
eksploatacji.
|
||
134.
|
Stanowisko pracy
|
Przestrzeń pracy wraz z
wyposażeniem w środki i przedmioty pracy, w której pracownik lub zespół
pracowników wykonuje pracę.
|
||
135.
|
Stopa marży
|
w gastronomii stanowi
procentową relację marży do kosztów surowca. Udział kosztów surowca w
sprzedaży gastronomicznej stanowi procentową relację kosztu surowca
do sprzedaży gastronomii
ogółem.
|
||
136.
|
Stres
|
Jest to nadmierna reakcja na
jakiekolwiek obciążenie środowiska, obejmująca zmiany neuro – hormonalne.
|
||
137.
|
System hotelowy (grypa hotelowa)
|
To zespół obiektów
hotelowych (typów hoteli) lub łańcuchów hotelowych funkcjonujących wg nadrzędnej idei, kierowany lub
nadzorowany przez centralny zarząd, prowadzący wspólną politykę ekonomiczną i
marketingową.
|
||
138.
|
Śniadanie amerykańskie -
American breakfast
|
poranny posiłek - śniadanie
- składający się z jajek na bekonie, tostów, wędlin.
|
||
139.
|
Śniadanie angielskie -
English breakfast
|
składa się zwykle z soku,
płatków zbożowych, dania głównego (wędliny, ryby, jajka),
grzanki, masło, dżemy oraz
herbata i kawa.
|
||
140.
|
Śniadanie hotelowe
|
podstawowy, serwowany w
godzinach porannych posiłek dla gości hotelowych w
następujących formach: bufet
śniadaniowy (tzw. szwedzki stół), serwis pokojowy
(room service), a la carte w
kawiarni lub pokoju śniadaniowym oraz paczki śniadaniowe.
|
||
141.
|
Śniadanie kontynentalne -
Continental breakfast
|
składa się z herbaty lub
kawy, pieczywa, masła, dżemu lub galaretki, soku, sera, wędlin.
|
||
142.
|
Średnia cena
|
(za wynajęty pokój) oznacza
przychód uzyskany ze sprzedaży usług noclegowych
(pokoi), przypadający na liczbę sprzedanych pokojonocy w danym okresie: jest to iloraz
przychodów z usług
noclegowych i liczby sprzedanych pokojonocy.
|
||
143.
|
Taryfa hotelowa
|
Wykaz lub lista cen usług
hotelowych.
|
||
144.
|
Touroperator
|
Organizator turystyki,
przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną.
|
||
145.
|
Truizm
|
Banał,
prawda oklepana, wypowiedź o treści wszystkim znanej, nie wnosząca nic
nowego.
|
||
146.
|
Turn down sernice
|
VIP sernice, usługi
hotelarskie świadczone w hotelach wysokiej klasy, polegające np. na
wieczornym przygotowaniu gościom łóżek do
snu, dodatkowych kwiatach, czekoladkach itp.
|
||
147.
|
TQM - Total Quality Management
|
zarządzanie przez jakość,
strategia osiągania wyższej jakości pracy, wyrobów,
świadczonych usług, której
celem jest uzyskanie najwyższego zadowolenia gości hotelowych
|
||
148.
|
Typy łóżek:
|
·
Berth - (koja)
miejsce do spania w wagonie sypialnym, składane, przymocowane
·
do ściany,
·
Bunk - łóżko
piętrowe, dwupoziomowe,
·
Double -
podwójne łóżko (ok. 54 x 75 cali),
·
Hollywood -
podwójne łóżko połączone wspólnym zagłówkiem lub łóżka
·
o ponadnormatywnej długości (ok. 80-82
cale). .
·
King size -
podwójne łóżko (ok. 72 x 80 cali).
·
Murphy -
dostawka (składane, chowane, gdy nie jest używane).
·
Queen size
-podwójne łóżko (ok. 60 x 80 cali).
·
Single -
standardowe łóżko (ok. 36 x 75 cali).
·
Sofa bed
(amerykanka) - kanapa z oparciem z tyłu i po bokach, służąca jako sofa
·
w dzień i łóżko
w nocy;
·
Studio bed -
łóżko o wymiarach 36 x .75 cali, bez zagłówka i oparcia w nogach,
·
wykorzystywane
jako sofa w ciągu dnia.
·
Twin bed - dwa
pojedyncze łóżka.
·
Z-bed - dostawka
- składane i ruchome łóżko.
|
||
149.
|
Umowa hotelowa
|
porozumienie zawarte
pomiędzy gościem i hotelarzem, w którym uzgodnione są trzy
podstawowe elementy: rodzaj
pokoju, cena. czas pobytu gościa.
|
||
150.
|
Usługa hotelarska
|
świadczenie składające się z
czasowego wynajmu podróżnemu (turyście) umeblowanego lokalu mieszkalnego lub
miejsca w pokoju (lokalu) oraz dostarczenie innych usług z tym
związanych, takich jak:
usługi gastronomiczne, rekreacyjne, kulturalne, budzenie, depozyt, pranie,
czyszczenie odzieży, informacja turystyczna itp.; świadczenie usług
hotelarskich to
jedna z dziedzin usług
niematerialnych, zaspokajających potrzeby indywidualne i społeczne polegające
na udzieleniu zakwaterowania, wyżywienia i innych usług dodatkowych osobom
zameldowanym w hotelu.
|
||
151.
|
usługi dodatkowe
|
zwane często
komplementarnymi lub towarzyszącymi, umożliwiają dopełnienie funkcji
podstawowych (noclegi, żywienie), a przede wszystkim wychodzą naprzeciw o
czekiwaniom gości, stanowiąc
dodatkowy dochód hotelarza.
|
||
152.
|
Voucher
|
Dokument potwierdzający
rezerwację. Powinien zawierać: określenie daty przyjazdu i wyjazdu oraz usług
hotelowych, które mają być świadczone
|
||
153.
|
VAT - Value Addet Tax
|
podatek od wartości dodanej
- tym podatkiem obłożona jest każda transakcja sprzedaży towaru lub usługi; ważność VAT jest
doliczana do ceny, którą płaci nabywca.
|
||
154.
|
VIP - Very Important Person
|
bardzo ważne osoby
przybywające do hotelu (posiadające wysoką pozycję społeczną, stanowisko
państwowe, osiągnięcia w nauce i kulturze) lub inne osoby uznane przez
dyrekcję hotelu za ważne
osobistości, wobec których hotele stosują specjalne procedur przyjęcia.
|
||
155.
|
VISA
|
karta płatnicza wystawiana w
trzech podstawowy typach: Classic, Bussines-Premier-Gold, Elektron.
|
||
156.
|
Walk in
|
Gość,
który wszedł do hotelu prosto z ulicy, bez rezerwacji.
|
||
157.
|
Węzeł higieniczno-sanitarny
|
w.h.s. powiązany jest
układem funkcjonalno – użytkowym części wejściowej, mieszkalnej oraz
aranżacją j.m.
|
||
158.
|
Wielkość zakładu hotelarskiego
|
To ogólna liczba jednostek
mieszkalnych lub miejsc noclegowych w obiekcie hotelarskim z uwzględnieniem tylko miejsc stałych.
|
||
159.
|
Wstawka
|
uzupełnienie standardowego
wyposażenia pokoju o materiały i artykuły stanowiące gest kurtuazji w stosunku do gości VIP
(zwyczajowo obejmuje: list powitalny, podpisany przez
dyrektora, kwiaty, sok
owocowy oprócz wody mineralnej, owoce, wyroby cukiernicze, drobny upominek).
Zasadą ogólnie przyjętą jest. że wstawkę otrzymuje gość jednorazowo
w dniu przyjazdu.
|
||
160.
|
WTO - Word Tourism Organization
|
Światową Organizacja Turystyki,
utworzona w 1975 r., z siedzibą w Madrycie.
|
||
161.
|
Wydolność fizyczna człowieka
|
Jest to sprawność, aktualna
możliwość wykonywania czynności ruchowych wymagających zaangażowania
podstawowych cech motorycznych tj. siły, szybkości, mocy i wytrzymałości.
|
||
162.
|
YELD (lub Rev Par)
|
oznacza przychód
przypadający na 1 dostępny pokój (będący w eksploatacji). Oblicza się go jako
iloraz sprzedaży i zdolności eksploatacyjnej lub jako iloczyn średniej ceny i
frekwencji.
|
||
163.
|
Zakład hotelarski
|
Jest
obiektem, w którym są świadczone usługi hotelarskie, przez które rozumie się
czasowe wynajmowanie podróżnym pokoi lub miejsc w tych pokojach oraz
świadczenie usług
z
tym związanych.
|
||
164.
|
Zakład noclegowy
|
Przedsiębiorstwo lub jego
wyodrębniona część, niezależnie od tego czy zakwaterowanie turystów stanowi jego działalność podstawową
czy też uboczną.
|
||
165.
|
Zarządzanie
|
management - wykorzystanie
zasobów ludzkich i materialnych do osiągnięcia wyznaczonych celów poprzez: organizowanie,
planowanie, kierowanie, koordynowanie i
kontrolę określonych przedsięwzięć.
|
||
166.
|
Zarządzanie jakością
|
system działań firmy oraz
zatrudnionych w niej pracowników mający na celu uzyskanie zadowolenia
klientów jako najwyższej wartości działania
|
||
167.
|
Zespół gastronomiczny
|
Są to najczęściej różne
lokale oferujące odmienne, specyficzne i zróżnicowane zestawy posiłków i
napojów oraz typową obsługę.
|
||
168.
|
Zespół pobytowy (mieszkalny)
|
Składa się z szeregu pokoi i
jednostek mieszkalnych o różnej ilości miejsc noclegowych,zróżnicowanych pod
względem powierzchni użytkowej i wyposażenia.
|
||
169.
|
Zespół produkcyjno-usługowy
|
Pełni funkcję zaplecza
obiektu hotelarskiego, głównie w zakresie usług gastronomicznych, produkcji
towarzyszącej, a także obsługi gastronomicznej, pralniczej itp.
|
||
170.
|
Zespół techniczno-administracyjny
|
Odgrywa istotną rolę w
prawidłowym funkcjonowaniu obiektu, zapewnia organizację jego funkcjonowania,
eksploatację, zabezpieczenia, zaopatrzenia oraz koordynację i prowadzenie
rozliczeń finansowych.
|
||
171.
|
Zespół usług specjalnych
|
Patrz. pion
wielofunkcyjnych.
|
||
niedziela, 8 czerwca 2014
Słowniczek pojęć hotelarskich- na pewno się przyda!!
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Oj przyda się z pewnością :) Dzięki wielkie !
OdpowiedzUsuńWszystko opisane w sposób przystępny. Na 100% przydatne zwłaszcza do egzaminu zawodowego. Uważam że jeśli się ktoś nauczy chociaż tego to zda bez problemu. Pozdrawiam :)
OdpowiedzUsuńSuper opis i przydatne pojęcia :)
OdpowiedzUsuńNa pewno się przyda. Definicje tutaj zamieszczone słowo w słowo można odnaleźć w testach. :D
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy i pouczający wpis. Sam muszę przyznać, że bez niego w niektórych hotelach ciężko jest się poruszać. A co najważniejsze jest w dobrej obsłudze gościa? Naturalnie jest to system komunikacyjny. W hotelu gdzie spędzałem wakacje mieli http://www.adith.pl/hotele i dzięki temu obsługa klienta była w pełni profesjonalna.
OdpowiedzUsuńWitam pięknie,
OdpowiedzUsuńzgodnie z rozporządzeniem kategoryzacyjnym apartament obejmuje co najmniej: salon o powierzchni minimum co najmniej 25 m2, sypialnię z łazienką, część wejściową pomocniczą z wydzielonym dodatkowo WC.
Musi występować w hotelach/motelach 4* i 5*.
Pozdrawiam Anna
Jeszcze uzupełniłbym listę o kilka terminów z materii reklama hotelu, tak czy inaczej świetny wpis
OdpowiedzUsuńFajne :)
OdpowiedzUsuńOj mi się ten słowniczek przyda i to nie raz!
OdpowiedzUsuńBardzo przydatny wpis, dziękuje
OdpowiedzUsuńBardzo wiele czasu spędzam w hotelach ze względu na pracę i najwiekszym plusem w nich to suszarki hotelowe do włosów. Bardzo przyjemnie się ich używa.
OdpowiedzUsuńO super! Zdecydowanie coś takiego mi się przyda. Warto czasami szukać takich informacji i czerpać taką wiedzę. Myślę, że taka opcja będzie idealna dla każdego, kto albo pracuje w hotelu albo zajmuje się podróżami albo po prostu podróżuje.
OdpowiedzUsuńJak dla mnie świetny wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńSuper wpis, na pewno wiele osób z niego skorzysta! A skoro mowa o hotelu, to według mnie warto też zadbać o jego wyposażenie. Trafiłam dzisiaj w sieci na takie klamki https://fam-to.pl/pl/9676-2/ i myślę o ich zakupie.
OdpowiedzUsuń24 yr old Database Administrator III Nathanial Nevin, hailing from Windsor enjoys watching movies like "Christmas Toy, The" and Water sports. Took a trip to Historic Bridgetown and its Garrison and drives a Ferrari 250 GT SWB "Competition" Berlinetta Speciale. Idz tutaj
OdpowiedzUsuńile informacji, super
OdpowiedzUsuńJeśli ktoś bywa w hotelach chociażby służbowo to taka wiedza przyda się jak najbardziej. Ja pobyt w hotelu zawsze miło wspominam, obsługa na wysokim poziomie. Najbardziej to mi się zawsze Łóżka hotelowe podoba. Zawsze idealnie zaścielone i jakie wygodne przy tym. Super.
OdpowiedzUsuńEz
OdpowiedzUsuńPrzyda się
OdpowiedzUsuńBardzo przydatna tabela
OdpowiedzUsuńto nie passat tylko passant, nr 100
OdpowiedzUsuń